ویر نیوز (روزنامه روستای ویر)

رخداد های روستای ویر وتوضیح موقییت روستا در استان وخبرهای دیگر

مرد و زن جوانی سوار بر موتور در دل شب می راندند.آنها عاشقانه یکدیگر را دوست داشتند.

زن جوان: یواش تر برو، من می ترسم.
مرد جوان: نه، اینجوری خیلی بهتره.
زن جوان: خواهش میکنم ، من خیلی می ترسم.
مرد جوان: خوب، اما اول باید بگی که دوستم داری.
زن جوان: دوستت دارم، حالا میشه یواش تر برونی.
مرد جوان: منو محکم بگیر.
زن جوان: خوب حالا میشه یواش تر بری.
مرد جوان: باشه به شرط اینکه کلاه کاسکت منو برداری و روی سر خودت بذاری، آخه نمیتونم راحت برونم، اذیتم میکنه.

روز بعد ، واقعه ای در روزنامه ثبت شده بود: برخورد موتور سیکلت با ساختمان حادثه آفرید. در این سانحه که به دلیل بریدن ترمز موتورسیکلت رخ داد، یکی از دو سرنشین زنده ماند و دیگری درگذشت. مرد جوان از خالی شدن ترمز آگاهی یافته بود. پس بدون اینکه زن جوان را مطلع کند با ترفندی کلاه کاسکت را بر سر او گذاشت و خواست تا برای آخرین بار دوستت دارم را از زبان او بشنود و خودش رفت تا او زنده بماند. دمی می آید و بازدمی میرود. اما زندگی غیر از این است و ارزش آن در لحظاتی تجلی می یابد که نفس آدمی را می برد.

شاد بودن، تنها انتقامی است که میتوان از زندگی گرفت . ارنستو چه گوارا

نویسنده: حسین سلیمی ویری ׀ تاریخ: جمعه 1 دی 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


پسر بچه ای یک برگ کاغذ به مادرش داد.
مادر که در حال آشپزی بود ، دستهایش را با حوله تمیز کرد و نوشته را با صدای بلند خواند.
او نوشته بود :

صورتحساب !!!
کوتاه کردن چمن باغچه 5.000 تومان
مراقبت از برادر کوچکم 2.000 تومان
نمره ریاضی خوبی که گرفتم 3.000 تومان
بیرون بردن زباله 1000 تومان
جمع بدهی شما به من :12.000 تومان !

مادر نگاهی به چشمان منتظر پسرش کرد، چند لحظه خاطراتش را مرور کرد و سپس قلم را برداشت و پشت برگه صورتحساب این را نوشت:

بابت 9 ماه بارداری که در وجودم رشد کردی هیچ
بابت تمام شبهائی که به پایت نشستم و برایت دعا کردم هیچ
بابت تمام زحماتی که در این چند سال کشیدم تا تو بزرگ شوی هیچ
بابت غذا ، نظافت تو ، اسباب بازی هایت هیچ
و اگر شما اینها را جمع بزنی خواهی دید که : هزینه عشق واقعی من به تو هیچ است

وقتی پسر آن چه را که مادرش نوشته بود خواند چشمانش پر از اشک شد ودر حالی که به چشمان مادرش نگاه می کرد.
گفت: مامان ... دوستت دارم

آنگاه قلم را برداشت و زیر صورتحساب نوشت: قبلاً بطور کامل پرداخت شده !!!

نتیجه گیری اخلاقی :
نباید با گذشت زمان بعضی از مسائل زندگیو فراموش کنیم...

بعضی وقتها نیازه به این موارد فکر کنیم ...
کسانی که از خانواده دور هستند شاید بهتر درک کنند.

نتیجه گیری منطقی:
جایی که احساسات پا میذاره منطق کور میشه!!!
مادر متوجه نشد که پسرش داره سرش کلاه میذاره : جمع بدهی میشه 11.000 تومان نه 12.000 تومان

 

نویسنده: حسین سلیمی ویری ׀ تاریخ: جمعه 1 دی 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


بنایی صخره ای معروف به داش کسن شکل گیری این معبد بعد از مرگ ارغوان شاه اغاز شد. از نظر نقوش تزئینی یکی از باارزش ترین نمونه های معماری ایران به شمار مرود.

در این معبد نقوشی از هنر چینی بکار رفته است. نقشهای اژدها به طول 5 متر وعرض 5/1 در زمره بزرگترین نقوش این معبد است که در پیچ وخمهای شگفت انگیز خود رموز نهفتهای دارد

دیگر نقوش تزئینی این معبد طاقچه های بسیار فاخری است که در کنار نقوش اژدها کنده شده است.در ساخت این معبد همواره پیروی از تقارن طولی مد نظر بوده واین تقارن در کلیه بخشهای معبد به چشم می خورد.

معبد باستانی" داش کسن"در حاشیه روستای "ویر" در 15 کیلومتری شهر تاریخی سلطانیه واقع است. یکی از دلایل معروف بودن معبد به دلیل وجود نقش های اژدهای آن است که مشابه آن در هیچ جای ایران مشاهده نشده است.قدمت این معبد به قبل از اسلام بر میگردد.

 

 

نویسنده: حسین سلیمی ویری ׀ تاریخ: جمعه 1 دی 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀



این مجموعه در 10 كیلومتری جنوب شرقی سلطانیه ، در نزدیكی روستای ویر ، از توابع همین بخش قرار گرفته است. این مجموعه در محوطه ای به شكل مستطیلی ناقص ، به طول 400 متر و عرض 50 تا 300 متر ، دیده میشود.
در درون این مجموعه ، سه غار نسبتا" عمیق در دل كوه كنده شده است كه كنده كاری های زیبایی دارند. از نقش های این كنده كاریها ، میتوان به دوتصویر اژدها كه در مقابل یكدیگر به شكل قرینه حك شده اند و طول هریك 5/3 متر است ، اشاره كرد . در طرفین این نقشها ، محراب های زیبای نقش داری با طرح های اسلیمی ، گل و بوته و مقرنس های سنگی كنده كاری شده اند . مجموعه آثار كنده كاری این محل ، یادگار هنرمندان چینی است كه به فرمان اولجایتو از چین فرا خوانده شده بودند.

بر اساس فرضیه ای ، غارهای " داش كسن " در دو دوره تاریخی جدا از هم مورد استفاده قرار گرفته است. در دوره نخستین ، این غار نیایشگاه آئین مهرپرستی در عهد ساسانی بوده است ، اما از این دوره آثاری بجای نمانده است . دوره دوم كه نقش های اژدها ، برگ مو ، پیچك و طرحهای اسلیمی ، یادگار آن دوره است ، به دوران فرمانروایی ایلخانان تعلق دارد. سنگهای سبز بكار گرفته شده در حصار ارگ سلطانیه ، مطمئنا" از محل تاریخی داش كسن (سنگ بر) بریده شده است.در نتیجه برش و انتقال سنگ ، فضای لازم جهت كنده كاری و دخمه سازی در این محل فراهم شده و این مكان با اندكی تغییرات به آرامگاه تبدیل شده است . بنابراین ، محوطه تاریخی داش كسن را می توان در ردیف آرامگاه های دوره ایلخانی نیز طبقه بندی كرد.
معبد صخره‌ای داش كسن كه به معنای سنگ تراشیده یا بریده سنگ می‌باشد در جنوب شرقی روستای ویر در سینه‌كش ارتفاعات محلی سلطانیه قرار دارد ، در این معبد علاوه بر استفاده از فن‌آوری پیشرفته زمان كه پیامد رشد و تكامل فن سنگ‌تراشی با ابزار فلزی است ، انتخاب مناسب‌ترین نقطه نسبت به نقاط همجوار نمودار توجه و آشنایی كامل سازندگان آن با دانش زمین‌شناسی و معدن‌شناسی است .

به نظر می‌آید هنرمندان خلاق معبد صخره‌ای در خلق حجاریها و كنده‌كاریهای زیبا كه در غرب و شرق این نیایشگاه گسترده شده علاوه بر مهارت در تكنیك سنگ‌تراشی از پاره‌ای اصول پیكرتراشی نیز الهام گرفته‌اند .
ظهور و پیدایش این معبد صخره‌ای را می‌توان با توجه به شكل معماری ( چلیپائی ) آن و وجود فضاهایی مانند مهرابه‌های مهرپرستان به سده‌های اول و دوم میلادی بازگرداند و از سوی دیگر نحوه پرداخت نقوش آن متأثر است از اوضاع اجتماعی ایران قرن هشتم هـ . ق . نقوش حجاری شده اژدها ، طرحهای گیاهی ، ردیفی از بن نگاره‌ها بر روی گلدانهایی در دو سوی طاق هلالی كه در دهه‌ها و سده‌های بعد ، این شیوه تزئینی را بر گرداگرد ایوانهای مساجد می‌بینیم ، همراه با محرابیهایی با تزئینات مقرنسی ، آمیزه‌ای از هنر ایران و چین را با مفهوم و محتوایی دیگر بوجود آورده . اژدهای نقش شده بر پیكره صخره‌ای داش كسن كه در هنر و اندیشه ایرانی مظهر ظلم ، ستم و پلیدی است با نفوذ قوم فاتح همچون محافظ همیشه بیدار كه نشان از ارزانی ، خیر ، بركت ، دولت و سلطنت دارد در هنر ایران جای می‌گیرد .

نویسنده: حسین سلیمی ویری ׀ تاریخ: پنج شنبه 29 دی 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

روزهای بهاری به انتها نزدیک می شوند تو اگر برنامه ای برایشان نچیده باشی گذران آن را حس نخواهی کرد.با هماهنگی های قبلی سرپرستان گروه دوچرخه سواری اورست زنجان و گروه های دوچرخه سواری پردیسان تهران قصد وبرنامه ریزی را برای دیدار از مجموعه تاریخی داش کسن را بهمورخه 7/3/89 اختصاص داده بودیم.

با انجام تمرینات در مناطق حسن ابدال و سهرین وگاوازنگ و بایندرآمادگی جسمانیمان را به قدر لازم افزایش داده بودیم تا در برنامه های متوسط وحرفه ای شرکت نمائیم.متاسفانه با اعلام قبلی درسایت و اطلاع رسانی های دوستانه باز هم اندک افرادی از دوچرخه سواران تمایل خود را به دیدار از این مجموعه اختصاص دادند.

با ماشین وانت مزدای یکی از دوستان خودمان را به روستای اردین رساندیم و با آماده شدن گروه درساعت 7.30دقیقه پای دررکاب گذاشتیم و تازه در اواسط مسیر بود که فهمیدیم بایستی در مسیر پرفراز ونشیب جاده آسفالت  دوچرخه سواری  کنیم وباگذر از روستاهای اردین و گوالی به سه راهی روستای کردناب برسیم و پس از آن به سمت روستای گوزلدره که سیب های سفید وقرمز آن آوازه جهانی دارد رکاب بزنیم.درمسیردوچرخه سواری به سمت روستای سلمان کندی ادامه مسیر دادیم واز جوار زیارتگاه ام البنین که در جنوب روستای سلمان کندی می باشد گذشتیم ونهایت استفاده را از چشم اندازهای طبیعت بهاری منطقه را با دیدن  حاصلخیزی گندم زارهای دیم منطقه وپرنده هایی که تا رسیدن کمباین ها به این مناطق آشیانه هایی دردل این گندم زار ها ،برای بدنیا آوردن جوجه هایشان ساخته بودند را به دل و دماغمان سپردیم که اینک با نوازش نسیم صبحگاهی جانی تازه یافته بود.صدای حشرات وپرندگان ونسیم و باد های بهاری حریری ابریشمین بود، که دوران کودکییمان را برایمان تداعی می کرد ،که با دیدن یک کفشدوزک ازخود بیخود می شدیم و نمی دانستیم چه سری در خلقت این موجودریز پنهان است. هنوز بسیاری از مردم نمی دانند که کفشدوزکها حشرات مفیدی هستند، البته همه کفشدوزکها نه، ولی اغلب آنها حشراتی بسیار سودمندند.کفشدوزکها، حشرات مضر مانند شته ها را شکار می کنند. آنها قدرت پرواز زیادی دارند. با فرا رسیدن فصل سرما به محلهای زمستانه خود مهاجرت می کنند اما دوباره در بهار سر و کله شان لابه لای بوته های سبزیجات و شاخ و برگ درختان پیدا می شود که به دنبال شکار هستند. دوستان همدل و همرکاب مسیر را به سمت سلطانیه که اینک از دوردست گنبد فیروزه ی اش با ستون های آجری جلوه بس زیبا به دشت سلطانیه داده بود ادامه می دادیم.با گذر از منطقه کفشدوزک ها به سرزمین عقاب زنجان رسیدیم.وجود چمن مسطح سلطانیه سبب شده است تا مغولان پس از استقرار در این منطقه شکارگاه و بناهایی برای تفرج خود در منطقه ایجاد کنند. دشت سلطانیه  سرچشمه رودخانه زنجان رود و ابهررود می باشد، این دو رودخانه پیش ازقدرت گرفتن تحت الارض چمن سلطانیه در طول مسیر و درکنار شاخه های فرعی خود به نوعی باعث پدید آوردن وپایدارساختارهای انسانی مختلفی شده اند. باغات و زمینهای کشاورزی را اگر بخواهی با پای پیاده طی کنی زمان برایت بسیارکند خواهد گذشت و تو در اثر از دست دادن انرژی کم کم تماشای چشم انداز ها را به بهانه رسیدن به مقصد از دست خواهی داد.این درحالی است که برروی دوچرخه بعلت گذر سریع و فیلم وار و متحرک چشم اندازها،هر فرصتی را برای پالایش دیدگان خود از دست نمی دهی.

با گذشتن از روستای شکورآباد مسیر را که کمی سراشیب شده است به سمت روستای قلعه سلطانیه ادامه می دهیم و درساعت 9صبح به دوستان تهرانی خود که تازه از بازدید گنبد فارغ شده اند درشهرسلطانیه می پیوندیم.مسیر شانه خاکی جاده آسفالته سلطانیه -قیدار را به سمت سه راهی ویر-سلطانیه که تا روستای ویر از سه راهی 18کیلومتر می باشد را ادامه می دهیم وسرسه راهی دوستان برای رسیدن کلیه اعضای گروه و چاق کردن نفس به انتظار می ایستندو دقایقی چندبه منظور  گرفتن عکس یادگاری،کنار مناظر زیبای باغات کنارجاده روستای اسد آباد صف آرایی می کنیم .

ازسه راهی باگذر از بند خاکی کبود گنبد 2که توسط معاونت آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ساخته شده تا روستائیان برای زمینهای کشاورزی خودشان از آب آن استفاده کنند می گذریم وبه سمت یکی از تفرجگاه های منطقه به نام شاه بلاغی که چشمه ای با آب گوارا وسرد می باشد می پیچیم ودوستان گلوی خود را با این آب سرد تازه کرده و قمقمه های خود را پر می کنند  ودرمسیر جاده آسفالته با گذر از داخل روستای قیاسیه به سمت روستای ویر که آباد بودن آن بدلایلی از قبیل زمینهای کشاورزی مناسب و باغات اطراف به همراه قدمت آن که در کنار مجموعه تاریخی داش کسن می باشد به چشم پدیدار می شود ساعت حدود 13می باشد و ما به میزان 7.5کیلومتر بایستی دریک جاده خاکی به سمت کوهی که مجموعه را در دل خود جای داده است رکاب بزنیم گرمای هوا در 7خرداد خیلی شدید شده است ودر شیب تند و جاده خاکی پراز دست انداز راندن دوچرخه کمی سخت شده است ،توصیه می شود دوستان دوچرخه سوار برای جبران کالری های ازبین رفته از کربوهیدرات هایی نظر مغز های بادام هندی،پسته،کشمش وغیره جهت بازیابی انرژی و جلوگیری از افت فشار استفاده کنند. ما با رسیدن به محوطه مجموعه چشمانمان از دیدن این همه زحمت که در دل کوهی کشیده شده است به حیرت می افتد تو گویی انسانها ی گذشته برای اینکه از خود اثری برای آیندگان به یاد گار بگذارند ویا برای به رخ کشیدن صنعت و شکوفایی تمدن دوران خود ،چاره ای بغیر از کندن کوه و کمر نداشته اند.نقوش چنان دلفریب و رویایی است که تو ناخواسته به یاد تصاویری که در فیلم های از سرزمین های شرق آسیادیده ای می افتی.معبد داش کسن یا همان معبد اژدها نیزچنین خاطره ای را از معابد بودایی برای تو به ارمغان می دهد و تو بایستی برروی رویا هاوخیالات لخت خود بنشینی و به گذشته ها بیندیشی، اثری که هنرمندان چینی به دستور سران مغول از خود دراینجا برای جهانیان به یادگار گذاشته اند بسیار جالب ودیدنی می باشد. نکته جالب توجه دراین مجموعه همرنگی سنگ های بکاررفته دربنای گنبد سلطانیه و سنگ های معبد می باشد که به رنگ سبز می باشند.دانش سنگ شناسی وزمین شناسی سازندگان مجموعه را از انتخاب محل و ظرافت کنده کاری ها میتوان دیدکه نوعی دهن کجی به آیندگان است که چگونه دردنیای آن روز وبا امکانات آنزمان بنا هایی به این زیبایی و منحصر بفردی را ساخته اند.تصاویر دواژدها که بصورت قرینه روبروی هم قرار گرفته اند ما را متحیر می کند،تو گویی وظیفه آنها نگهبانی از گنبد گرانبهای فیروزه ای سلطانیه می باشدکه با بودن آنها رنگ افسانه بخود گرفته  ونگهبانانرا هرگز مجال آسودگی نخواهند بود چرا که همه در پی این نگین فیروزه اند و من در اندیشه اینکه با کدامین نرم افزار یا سیستم کامپیوتری می شود این بنا را بازسازی کرد و ماکتی از آن را در محل نسب نمود تا تفکر و اندیشه سازندگان آن را به نوعی پاس داشت که بنایشان  دربرابرباد و باران و یخبندان و هجوم غارتگران به میراث فرهنگی هنوز محلیست تا توریست های علاقه مند را بسوی خود جلب کند.اینک با دیدن این مجموعه جای ان دارد که به استان خود نگاهی زرف افکنیم و توانمند یهای جذب توریست انرا بیشتر بشناسیم و گستره این مجموعه ها را با پیوستن گنبد و معبد،رختشویخانه ،پل های زنجانرود و مناظر دیگر به نظاره بنشینیم که استان ما نه تنها چیزی از اصفهان وشیراز کم ندارد بلکه در صورت مقایسه قدمت وزیبایی برخی بناها و مجموعه های استان بسیار بیشتر از آن است مه خانواده رنج سفر را بر خود به خاطر دیدن باغی در شیراز و ملکی دراصفهان بر خود روا بدارد چرا که مناظر و مناطق دیدنی در خود استان چه بسیار است که حتی برای بازدید از آنها تو ریالی هم نمی پردازی .با گرفتن عکس های یاد گاری و بازگشت به باغات حاشیه روستای ویر مسیر دوچرخه سواری 68کیومتری خود را با خداحافظی وتشکر از دوچرخه سواران تهرانی برنامه ودوستان همراه زنجانی که زحمات زیادی را متحمل شده بودند را به پایان می بریم ،با این امید که همشهریان ما حتی شده با اتومبیل شخصی این معبد را به فرزندان خودشان نشان دهند و سازمان میراث فرهنگی استان زنجان بودجه ای درخور توجه جهت اسکان بازدیدکنندگان این اثراختصاص دهد.

گروه دوچرخه سواری اورست WWW.ZANJANEVEREST.COM

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

نویسنده: حسین سلیمی ویری ׀ تاریخ: پنج شنبه 29 دی 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

negah.irib.ir/media/show_video/2110

نویسنده: حسین سلیمی ویری ׀ تاریخ: پنج شنبه 29 دی 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

http://maps.google.com/maps/place?q=Viyar,+Zanjan,+Iran&hl=en-AU&ftid=0x3ff42db3a438670f:0xc76c8a06a865fd49

نویسنده: حسین سلیمی ویری ׀ تاریخ: پنج شنبه 29 دی 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

CopyRight| 2009 , viyarnews.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com