ویر نیوز (روزنامه روستای ویر)

رخداد های روستای ویر وتوضیح موقییت روستا در استان وخبرهای دیگر

 

معبد صخره ای ویر ، داش کسن

داش کسن در10 کیلومتری سمت جنوب شرقی سلطانیه و در ارتفاعات مشرف به روستای ویر قرار دارد. پلان این آرامگاه مستطیل شکل به طول 400 متر و عرض 300 متر میباشد . درداخل این محوطه ودرسمت جنوبی آن با برداشتن سنگهای محل و در دل کوه سه طاق نسبتآ عمیق کنده شده یک طاق درسمت جنوب دیواره، و دو طاق دراضلاع شرقی و غربی وجود دارد . درحد فاصل این سه طاق حجاریهای زیبایی دیده می شود ازجمله اینکه نقش دو اژدها درطرفین ایوان ، قرینه هم و در مقابل یکدیگر حجاری و حکاکی شده وطول هرکدام ازآنها 3.5 متر قابل اندازه گیری می باشد . درطرفین این نقش محرابهای زیبایی منقوش به نقش و طرحهای اسلیمی ، گل و بوته و مقرنس های سنگی ، حجاری شده اند .عده ا ی ازباستان شناسان و کارشناسان میراث فرهنگی این اثر منحصر بفرد را با اثر(( برده تیکن)) و ((اشکفت فرهاد)) مقایسه نمود و سبک کار و موتیفهای آن را با نقوش و حجاریهای طاق بستان در کرمانشاه همسان دانسته اند و بنابر این طرز تفکر ایشان برای آثار داش کسن دو دوره تصور نموده اند دوره نخست را مربوط به آئین مهر پرستی و متعلق به دوران ساسانی دانسته و دوره بعدی با نقوش اژدها برگ مو پیچک و خطوط اسلیمی تبین شده و متعلق به دوره ایلخانی دانسته اند. سنگهای سبز رنگ بکار گرفته در عناصر اندامهای شهر سلطانیه همانند دیوار و حصار ، بطور دقیق و یقین از محل آرامگاه داش کسن (سنگ بر) بریده شده اند. بطوریکه همسان بودن سنگهای حصار سلطانیه با این محل و وجود جاده قدیمی مابین داش کسن با سلطانیه و فرو افتادن قطعاتی ازآنها هنگام حمل و نقل که تا امروزقابل رویت اند روشن گردیده است . بنا براین محوطه تاریخی داش کسن در ردیف آرامگاههای دوران ایلخانی طبقه بندی میگردد . به جهت فوت ابوسعید خان بهادر و متروکه ماندن این منطقه ناقص و نیمه کاره مانده است. هم چنانکه قبلا مذکورافتاد محوطه تاریخی موسوم به داش کسن درنزدیکی روستای (ویر یا ویار) قرار گرفته و خود این مرکز جمعیتی حدود شهر سلطانیه دارد.

کاوش در معبد صخره ای داش کسن:.

 کاوش معبد صخره ای ویر به لحاظ آنکه کلاً در محدوده آوار برداری انجام می شود و این آوار همواره با سنگهای چند صد کیلوئی همراه است لذا بسیار سخت و وقت گیر است، ضمن آنکه طبقه بندی سنگ های فرو افتاده در پای کار به منظور استفاده مجدد در مرمت بنا کار را مشکل میسازد. زیر تمام سنگ های فرو افتاده با دقت کامل تا آخرین سطح پاخور معبد به پایین هدایت می شوند. سعی هیئت کاوش در این است که با کاوش معبد صخره ای داشکسن مبادرت به معرفی کامل یکی از نادرترین آثارصخره ایران که از ویژگی منحصر بفردی برخوردار است توفیق یابد. معماری داش کسن اوج معماری صخره ای ایران با یک نقشه از پیش تدوین شده چه از نظر پلان و چه از نظر تزئینات به حساب می آید و از سوی دیگر علاوه بر روشن نمودن روند تکاملی معماری صخره ی ایران بازگوی نفوذ فرهنگ چین در دوران ارغون تا زمان سلطان محمد خدابنده هم می باشد.
قابل ذکر است در سال 1387 محوطه تاریخی این اثر جهانی و منحصر بفرد توسط سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان ، آوار برداری ، سازماندهی و مستندسازی گردیدمنبع میراث فرهنگی

 

نویسنده: حسین سلیمی ویری ׀ تاریخ: دو شنبه 21 اسفند 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


یه روزی پسری با خانوادش دعواش شد و از خونه زد بیرون!

و رفت خونه یکی از دوستاش!!

یک ماه موند! بعد از یک ماه دختری رو سر کوچه میبینه و

بهش تیکه میندازه!!

یکی از دوستاش میگه میدونی این کی بود؟!!

میگه نه!!

میگه این خواهر همون رفیقت بود که تو یه ماه خونشون

بودی!!

عذاب وجدان میگیره... میره خونه رفیقش... رفیقش داشت

مشروب میخورد!!

به رفیقیش میگه ببخشید من سر کوچه به دختری تیکه

انداختم ولی نمیدونستم خواهر تو بود!

دوستش پیکشو میبره بالا... میگه به سلامتی رفیقی که یه

ماه خونمون خورد... خوابید... ولی خواهرمو نشناخت!!!

نویسنده: حسین سلیمی ویری ׀ تاریخ: یک شنبه 20 اسفند 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

سلاااااااااام دوستای گلم عاشقتونم ممنونم که بهم سرمیزنید یه مدتی نیستم که اپ کنم وبمو

عیدتون پیشاپیش مبارک.سال خوبی داشته باشید.

خیلی دوستون دارم.کامنت بذاریدممنون

راستی دعا یادتون نره......

کارت پستال های زیبا برای تبریک عید نوروز  www.taknaz.ir

تزیین سفره هفت سین , سفره هفت سین 92

7sin (24)

نویسنده: حسین سلیمی ویری ׀ تاریخ: یک شنبه 20 اسفند 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

چه جمعه ای... چه غروب غریب و دلگیری
چرا سراغی از این جمعه ها نمی گیری؟
مسافری که هنوز و همیشه در راهی
کجای راه سفر مانده ای به این دیری؟
به پیشواز تو آغوش زندگی جان داد
بیا پیاده شو از این قطار تأخیری
چقدر پیر شدی روی گونه هایم اشک
تو سال هاست که از چشم من سرازیری
چقدر ماندی در بند انتظار ای دل
شدی شبیه دیوانگان زنجیری
چقدر شاعر مفلوک! قلبت از سنگ است
چطور از غم دوری او نمی میری

نویسنده: حسین سلیمی ویری ׀ تاریخ: یک شنبه 20 اسفند 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

*گفتم به مهدی بر من عاشق نظر کن

گفتا تو هم از معصیت صرف نظر کن

گفتم به نام نامیت هر دم بنازم

گفتا که از اعمال نیکت سرفرازم

گفتم که دیدار تو باشد آرزویم

گفتا که در کوی عمل کن جستجویم

گفتم بیا جانم پر از شهد صفا کن

گفتا به عهد بندگی با حق وفا کن

گفتم به مهدی بر من دلخسته رو کن

گفتا ز تقوا کسب عز و آبرو کن

گفتم دلم با نور ایمان منجلی کن

گفتا تمسک بر کتاب و هم عمل کن

گفتم ز حق دارم تمنای سکینه

گفتا بشوی از دل غبار حقد و کینه

گفتم رخت را از من واله مگردان

گفتا دلی را با ستم از خود مرنجان

گفتم به جان مادرت من را دعا کن

گفتا که جانت پاک از بهر خدا کن

گفتم ز هجران تو قلبی تنگ دارم

گفتا ز قول بی عمل من ننگ دارم

گفتم دمی با من ز رافت گفتگو کن

گفتا به آب دیده دل را شستشو کن

گفتم دلم از بند غم آزاد گردان

گفتا که دل با یاد حق آباد گردان

گفتم که شام تا دلها را سحر کن

گفتا دعا همواره با اشک بصر کن

گفتم که از هجران رویت بی قرارم

گفتا که روز وصل را در انتظارم

نویسنده: حسین سلیمی ویری ׀ تاریخ: یک شنبه 20 اسفند 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

گفتم غم تو دارم


گفتا گمشو کثافت


گفتم که مال من شو


گفتا با این قیافت؟


گفتم زمهرورزان رسم وفا بیاموز


گفتا وفا رو ول کن چنده حقوق پایه ت؟!


گفتم که پول ندارم اما پر از شعورم


گفتا شعور نداری بی پول بی نزاکت...


گفتم مگر چه کردم گفتا که خواستگاری


گفتم مگر که جرم است گفتا بی مایه آری!


نویسنده: حسین سلیمی ویری ׀ تاریخ: شنبه 19 اسفند 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

رئیس ستاد اقامه نماز توصیه‌هایی برای بهتر شدن برنامه‌های مساجد به کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کرد و گفت: باید در برنامه‌های مسجد اصول رعایت شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در همایش بیستمین سالروز تاسیس کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد که چهارشنبه شب در سالن قدس مدرسه عالی امام خمینی برگزار شد توجه به مساجد را مهم دانست و با اشاره به آیات قرآن اظهار داشت: نخستین جایی را که خدا در روی کره زمین بنا نهاد مسجد بود.

 

وی در ادامه به برخی از آیات دیگر در اهمیت مسجد اشاره کرد و ابراز داشت: هیئت امنای مساجد باید انسان‌های باتقوا باشند، هر پولی خرج مسجد نشود و برای یادبود‌ها برج‌های بی‌ثمر ساخته نشود بلکه جای آن می‌توان مسجد ساخت.

 

 

رئیس ستاد اقامه نماز با بیان اینکه نخستین کار خدا و پیامبر و وظیفه ابراهیم و اسماعیل با محوریت مسجد بود، قوام مسجد را به برنامه‌های آن دانست و گفت: برنامه‌هایی که در مساجد اجرا می‌شود اصولی دارد که باید این اصول کاملا رعایت شود.

 

وی به برخی از اصول برنامه‌های مساجد اشاره و خاطرنشان کرد: در برنامه‌های مساجد تا واجب است سراغ مستحب نروید و کارهای مورد نیاز را انجام دهید؛ گاهی در مساجد کارهایی انجام می‌شود که وجود خارجی ندارد.

 

* مسجد باید مظهر عدالت باشد

 

قرائتی با بیان اینکه مسجد باید مظهر عدالت باشد، یادآور شد: بسیاری از مساجد جایگاه زن‌ها طبقه بالا و مرد‌ها طبقه پایین هستند که این بی‌عدالتی است.

 

وی همچنین گفت: حتی در تقسیم فضای مساجد هم پرده‌ای که کشیده می‌شود بخش بیشتری از فضا به مرد‌ها اختصاص داده می‌شود.

 

رئیس ستاد اقامه نماز با اشاره به اینکه نوشته‌های روی کاشی‌کاری مساجد باید واضح باشد، ابراز داشت: به اسم هنر نباید با هر خطی بر کاشی‌کاری‌ها نوشت که قابل خواندن نباشد.

 

وی همچنین با تاکید بر اینکه باید برنامه‌های مساجد گردشی باشد، افزود: میکروفن مسجد نباید دست یک نفر باشد بلکه هر کس صدایش خوب است باید اذان بگوید.

 

* احترام نسل نو در مساجد نگه داشته شود

 

قرائتی احترام نسل نو را در مساجد مهم دانست و خاطرنشان کرد: اگر در مسجد بچه دوساله‌ای را از جایش بلند کنید، هر کس که سر جای این بچه نماز بخواند نمازش باطل است.

 

وی با اشاره به خاطره‌ای از مقام معظم رهبری گفت: ایشان می‌گفتند در مشهد پیش‌نماز مسجد بودم وارد مسجد شدم دیدم جوانی با یک پیراهن رنگی در صف نخست نشسته بود، یک پیرمرد مشهدی آمد به این جوان گفت خجالت نمی‌کشی با این پیراهن در صف نخست نشستی برو عقب؛ این جوان خجالت کشید و رفت صف بعد، به پیرمرد گفتم شما به چه دلیل گفتی ایشان بلند شود، چه آیه‌ای و حدیثی داریم که صف اولی‌ها لباسشان چه رنگی باشد؟ مقام معظم رهبری گفتند به جوان گفتم من معذرت می‌خواهم از برخورد این پیرمرد شما بیایید سرجایتان بنشینید.

 

رئیس ستاد اقامه نماز همچنین خاطره‌ای از دوران خردسالی خود بیان کرد و اظهار داشت: حدود شش سال بیشتر نداشتم که به مسجد رفتم، پیرمردی دستم را گرفت و پرتم کرد عقب و گفت بچه صف اول نمی‌ایستد؛ الان که حدود 70 ساله شده‌ام بیش از نیم قرن این ناراحتی در قلب من است که چرا دست من را گرفت و به عقب پرتم کرد.

 

وی با بیان اینکه در برنامه‌های مسجد باید نسل نو هم شرکت کنند، خاطرنشان کرد: در مسجد اصل هدایت است و شلوغ شدن مسجد دلیل نیست.

 

قرائتی با تاکید بر اینکه بلندگوی مسجد نباید غیر از اذان صدایش بلند شود، ابراز داشت: قبل از اذان ما در اسلام ‌سحرخوانی نداریم، از هیچ مرجعی فتوا نداریم که ما اجازه داریم قبل از نماز مردم را از خواب بیدا‌ر کنیم؛ اسمش را هرچه که بگذاریم اعم از مناجات، قرآن، سحرخوانی‌، عزاداری و... حکم خدا تغییر نمی‌کند و حرام خدا حلال نمی‌شود.

نویسنده: حسین سلیمی ویری ׀ تاریخ: جمعه 18 اسفند 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 16 صفحه بعد

CopyRight| 2009 , viyarnews.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com