ویر نیوز (روزنامه روستای ویر)

رخداد های روستای ویر وتوضیح موقییت روستا در استان وخبرهای دیگر

سلطانیه

سلطانیه که اینک از دوردست گنبد فیروزه‌ای‌اش با ستون‌های آجری جلوه بس زیبا به دشت سلطانیه داده بود نمایان می شود . وجود چمن مسطح سلطانیه سبب شده است تا مغولان پس از استقرار در این منطقه شکارگاه و بناهایی برای تفرج خود در منطقه ایجاد کنند. دشت سلطانیه سرچشمه رودخانه زنجان‌رود و ابهررود می‌باشد، این دو رودخانه پیش از قدرت گرفتن تحت الارض چمن سلطانیه در طول مسیر و درکنار شاخه‌های فرعی خود به نوعی باعث پدید آوردن و پایدار ساختارهای انسانی مختلفی شده‌اند.

با گذشتن از روستای شکورآباد مسیر را که کمی سراشیب شده است به سمت روستای قلعه سلطانیه ادامه می‌دهیم و مسیر شانه خاکی جاده آسفالته سلطانیه -قیدار را به سمت سه‌راهی ویر-سلطانیه که تا روستای ویر از سه‌راهی 18کیلومتر می‌باشد .
از سه‌راهی با گذر از بند خاکی کبود گنبد می‌گذریم و به سمت یکی از تفرجگاه‌های منطقه به نام شاه‌بلاغی که چشمه‌ای با آب گوارا و سرد می‌باشد میرویم و در مسیر جاده آسفالته با گذر از داخل روستای قیاسیه به سمت روستای ویر که آباد بودن آن به دلایلی از قبیل زمینهای کشاورزی مناسب و باغات اطراف به همراه قدمت آن که در کنار مجموعه تاریخی داش‌کسن می‌باشد به چشم پدیدار می‌شود.

با رسیدن به محوطه مجموعه چشمانمان از دیدن این همه زحمت که در دل کوهی کشیده شده است به حیرت می‌افتد و گویی انسانهای گذشته برای اینکه از خود اثری برای آیندگان به یاد گار بگذارند و یا برای به رخ کشیدن صنعت و شکوفایی تمدن دوران خود، چاره‌ای به غیر از کندن کوه و کمر نداشته‌اند. نقوش چنان دل فریب و رویایی است که تو ناخواسته به یاد تصاویری که در فیلم‌های از سرزمین‌های شرق آسیا دیده‌ای می‌افتی. معبد داش‌کسن یا همان معبد اژدها نیز چنین خاطره‌ای را از معابد بودایی برای تو به ارمغان می‌دهد و بایستی بر روی رویاها و خیالات لخت خود بنشینی و به گذشته‌ها بیندیشی، اثری که هنرمندان چینی به دستور سران مغول از خود در اینجا برای جهانیان به یادگار گذاشته‌اند بسیار جالب و دیدنی می‌باشد. نکته جالب توجه در این مجموعه همرنگی سنگ‌های به کار رفته در بنای گنبد سلطانیه و سنگ‌های معبد می‌باشد که به رنگ سبز می‌باشند. دانش سنگ‌شناسی و زمین‌شناسی سازندگان مجموعه را از انتخاب محل و ظرافت کنده‌کاری‌ها می‌توان دید که نوعی دهن‌کجی به آیندگان است که چگونه در دنیای آن روز و با امکانات آن زمان بناهایی به این زیبایی و منحصر به فردی را ساخته‌اند. تصاویر دو اژدها که به صورت قرینه روبه‌روی هم قرار گرفته‌اند ما را متحیر می‌کند، گویی وظیفه آنها نگهبانی از گنبد گرانبهای فیروزه‌ای سلطانیه می‌باشد که با بودن آن‌ها رنگ افسانه به خود گرفته و نگهبانان را هرگز مجال آسودگی نخواهد بود چراکه همه در پی این نگین فیروزه‌اند و من در اندیشه اینکه با کدامین نرم‌افزار یا سیستم کامپیوتری می‌شود این بنا را بازسازی کرد و ماکتی از آن را در محل نسب نمود تا تفکر و اندیشه سازندگان آن را به نوعی پاس داشت که بنایشان در برابر باد و باران و یخبندان و هجوم غارتگران به میراث فرهنگی هنوز محلی است تا توریست‌های علاقه‌مند را به سوی خود جلب کند. اینک با دیدن این مجموعه جای ان دارد که به استان خود نگاهی ژرف افکنیم و توانمندیهای جذب توریست آن را بیشتر بشناسیم و گستره این مجموعه‌ها را با پیوستن گنبد و معبد، رختشویخانه، پل‌های زنجانرود و غار کتله خور و مناظر دیگر به نظاره بنشینیم که استان ما نه تنها چیزی از اصفهان و شیراز کم ندارد بلکه در صورت مقایسه قدمت و زیبایی برخی بناها و مجموعه‌های استان بسیار بیشتر از آنها ست با این امید که سازمان میراث فرهنگی استان زنجان بودجه‌ای درخور توجه جهت اسکان بازدیدکنندگان این اثر اختصاص دهد.

نویسنده: حسین سلیمی ویری ׀ تاریخ: چهار شنبه 28 دی 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

عکس های از معبد داش کسن

بنایی صخره ای در زنجان، مشهور به معبد داش کسن. شکل گیری این معبد پس از مرگ ارغونشاه، با پشتکار الجای خاتون، خواهر سلطان محمد خدابنده آغاز شد، ولی به پایان نرسید. از نظر نقشه و نقوش تزئینی یکی از با ارزش ترین نمونه های معماری صخره ای در طول تاریخ معماری ایران به شمار می رود. در این معبد نقوشی از هنر چینی به کار رفته است. نقشهای اژدها به طول ۵ متر و عرض ۵/۱ متردر زمره بزرگ ترین نقوش تزئینی این معبد است که در پیچ و خمهای شگفت انگیز خود رموز نهفته ای دارد. دیگر نقوش تزئینی این معبد، طاقچه های بسیار فاخری است که در ضلع شرقی و غربی معبد در کنار نقوش اژدها کنده شده اند. این طاقچه ها با مقرنسهای بسیار زیبایی شکل گرفته که یاد آور استادی هنرمندان سنگ تراش معبد در آن دوره است. همچنین نقوش اسلیمی که در نوع خود ماهرانه تراشیده شده اند با طرحهای بسیار متنوع بیانگر فعالیت هنرمندان مسلمان در پدید آوردن این معبد است. در ساخت این معبد، همواره پیروی از تقارن طولی مد نظر بوده و این تقارن در کلیه بخشهای معبد به چشم می خورد. معبد تاریخی داش کسن از سمت شمال به دشت سلطانیه و بنای تاریخی آرامگاه سلطان محمد خدابنده اشراف دارد. این معبد در کنار شهر قدیم سلطانیه با گنبد رفیع آن، آرامگاه چلبی اوغلو و آرامگاه ملاحسن کاشی، در مجموع محور فرهنگی تاریخی سلطانیه را تشکیل می دهد.

 

محراب معبد داش کسن یا معبد اژدها؛ زنجان

عکس های از معبد داش کسن

راه رسیدن به معبد چندان مناسب نبوده و از روستای ویر به بعد کاملا خاکی و بدون تابلوی راهنما است. از حاشیه روستا تا معبد حدود ۵ کیلومتر راه را باید طی نمود که بهتر است یکی از اهالی را به عنوان راهنما با خود همراه داشته باشید؛ تا برای یافتن محل معبد دچار مشکل نشوید. در کنار معبد یک کانکس کوچک وجود دارد که نگهبان معبد در آن زندگی می کند.

معبد باستانی “داش کسن” یا آنچنان که جهانگردان آن رامی شناسند: معبد اژدها؛ در حاشیه روستای “ویر” در حدود ۱۵ کیلومتری شهر تاریخی سلطانیه واقع شده که به نقش دو اژدهای برجسته و چند محراب اسلامی در دو سمت خود و به قرینه یکدیگر مزین است. یکی از دلایل معروف بودن این معبد به دلیل وجود نقش های اژدهای آن است که نمونه های مشابه آن را آنوبانینی در جای دیگری از ایران مشاهده نکرده است. طبق نظر برخی باستان شناسان، قدمت این معبد به قبل از اسلام باز می گردد که در زمان ایلخانان نقوشی از جمله اژدها بر آن افزوده شده است.

اژدهای نقش شده در معبد داش کسن یا معبد اژدها؛ زنجان

عکس های از معبد داش کسن

در حال حاضر؛ چیز زیادی از این معبد باقی نمانده و تنها سنگ های بزرگ و پراکنده در گوشه کنار معبد دیده می شود. محدوده معبد اژدها مستطیلی و به ابعاد تقریبی ۱۰۰ متر در ۵۰ متر است که یک قسمت از آن به واسطه حفاری در تپه ایجاد شده است. معبد در دامنه تپه ای قرار داشته و مشرف به دشتهای وسیع و زیبایی است.

معبد داش کسن یا معبد اژدها؛ زنجان

مجموعه تاریخی داش کسن مرکب از ایوان ها، نقوش برجسته و محوطه های باستانی است که در جهات مختلف به ویژه نقش حجاری شده اژدها، منحصر به فرد و قابل توجه است. آثار به جای مانده در محل؛ این احتمال را قوت می بخشد که ایلخان مغول “ارغون” بیش از گرایش به دین اسلام، اقدام به ساخت معبدی نموده است. تاثیر و تاثر متقابل ایران و چین بر یکدیگر بیش از هر محل دیگری در این مکان مشهود است چنانچه تلفیق طرح های اسلیمی و نقش اژدها این موضوع را متذکر می شود.

 

نویسنده: حسین سلیمی ویری ׀ تاریخ: سه شنبه 27 دی 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀


موقعيت و تاريخچه
روستاي تاريخي وير از توابع بخش سلطانيه شهرستان ابهر، با مختصات جغرافيايي 48 درجه و 50 دقيقه طول شرقي و 36 درجه و 21 دقيقه عرض شمالي، در فاصله 15 کيلومتري جنوب شهر سلطانيه قرار دارد.
روستاي وير از جنوب شرقي به کوه کنگ دره و از جنوب غربي به کوه ساري داش محدود مي‌شود. وير از سطح دريا 1925 متر ارتفاع دارد و آب و هواي آن، در فصول بهار و تابستان معتدل و در پاييز و زمستان سرد است.
روستاي وير يکي از روستاهاي قديمي و تاريخي استان زنجان است. آثار تاريخي بر جاي مانده حاکي از آن است که روستاي وير، در گذشته اهميت و موقعيت درخور توجهي داشته است.
يکي از اعجاب‌انگيزترين غارهاي قديمي ايران، به نام غار داش‌کسن مشتمل بر مجموعه سه غار نسبتاً عميق دز نزديکي اين روستا قرار دارد. طول اين غار 400 متر و عرض آن 50 تا 300 متر است. بر اساس فرضيه‌اي، مجموعه غارهاي «داش‌کسن» به دوره‌هاي ساساني و ايلخاني تعلق دارد.
مردم روستاي وير به زبان آذري سخن مي‌گويند، مسلمان و پيرو مذهب شيعه اثني‌عشري هستند.
الگوي معيشت و سکونت
براساس نتايج سرشماري سال 1375، روستاي وير 20902 نفر جمعيت داشته است که در سال 1385 به 3000 نفر رسيده است.
درآمد اکثر مردم اين روستا از طريق فعاليت‌هاي زراعي، باغداري و دامپروري تأمين مي‌شود. رودخانه همجوار روستا، موجب توسعه باغ‌ها و مزارع پيرامون روستا شده است. گندم، جو، فرآورده‌هاي لبني و انواع ميوه، عمده‌ترين محصولات توليدي اين روستا هستند. صنايع دستي اين روستا شامل جاجيم، قالي و ساير بافتني‌ها است.
روستاي وير در يک ناحيه کوهستاني استقرار يافته و بناهاي مسکوني آن در دو طرف رودخانه پديد آمده و توسعه سافته‌اند. از اين رو بافت مسکوني روستاي وير، شکل خطي يا زنجيره‌اي دارد. جنس مصالح ساختماني خانه‌هاي آن غالباً از خشت و گل است. سقف خانه‌ها مسطح مي‌باشد و به وسيله تيرهاي چوبي و اندود گل رُس پوشيده شده‌اند.
پي‌ها و ديوار خانه‌ها به ويژه خانه‌هاي قديمي براي کنترل گرما و سرما و استحکام بنا، ضخيم هستند. در تزيين داخل واحدهاي مسکوني قديمي از نوع گل سفيد استفاده مي‌شود. ساخت خانه‌هاي جيديد با استفاده از مصالح مقاوم‌تري انجام مي‌گيرد.
کوچه‌هاي روستا، پرپيچ و خم و پرفراز و نشيب است. اين کوچه‌ها فاقد عرض مساوي در طول مسير هستند و غالباً به رودخانه منتهي مي‌شوند. ساختمان‌هاي مجاور رودخانه به صورت صخره با ساحلي رودخانه پيوند خورده و حالت پلکاني دارند.
جاذبه‌هاي گردشگري
استقرار کوهپايه‌اي همراه با باران‌هاي فراوان موجبات حاصلخيزي مراتع و سرسبزي باغات را در فصول بهار و تابستان فراهم نموده است. ارتفاعات کنگ دره در دو کيلومتري جنوب شرقي، ساري داش در دو کيلومتري جنوب غربي و چشمه شاه بلاغي در نزديکي روستا، به همراه رويش انواع گل‌هاي خودرو و رنگارنگ در فصل بهار، چشم‌اندازهاي دل‌انگيزي به روستاي وير مي‌بخشد. عمده‌ترين جاذبه‌هاي تاريخي روستاي وير عبارتند از:
غار داش‌کسن محوطة چهارضلعي، با طول 400 متر و عرض 50 تا 300 متر است. در درون اين محطوه، سه غار نسبتاً عميق و در دل کوه به طور هنرمندانه ايجاد و بر ديواره‌هاي غار نقوشي کنده‌کاري شده است.
دو تصوير اژدها، هر يک به طول 5/3 متر در مقابل يکديگر به شکل قرينه حک شده‌اند. در طرفين اين نقش‌ها، محراب‌هاي نقش‌داري با طرح‌هاي اسليمي، گل و بوته و مقرنس‌هاي سنگي کنده‌کاري شده است.
براساس يافته‌هاي تاريخي، غارهاي «داش‌کسن» در دو دوره تاريخي جداگانه مورد استفاده قرار مي‌گرفته است: در دوره نخست، اين غار نيايشگاه آيين مهرپرستي در ايران باستان و دوره ساساني بوده است. از اين دوره آثار مشخص بر جاي نمانده است.
دوره دوم که نقش‌هاي اژدها، برگ مو، پيچک و طرح‌هاي اسليمي، يادگار آن است، به دورة ايلخانيان تعلق دارد و يادگار هنرمندان چيني است که به فرمان اولجايتو از چين فراخوانده شده بودند. به نظر مي‌رسد در دوره دوم، اين غار به صورت معبد بودايي و آرامگاه حکمرانان مغول درآمده است.
مسجد قديمي وير قدمت درخور توجهي دارد، ولي تاريخ دقيق ساخت آن معلوم نيست. سنگر محمد ولي خان نيز از نقاط ديدني و معروف وير است.
مردم اين روستا باورهاي فرهنگي در خصوص چگونگي برگزاري مراسم و آيين‌هاي ملي و ديني دارند. آنان مراسم روزهاي (شب) چله، چهارشنبه سوري، عيد نوروز و اعياد ديني فطر و قربان و مبعث حضرت رسول (ص) را گرامي مي‌دارند. در ايام عزاداري بزرگان دين نيز نوحه‌سرايي مي‌کنند.
عروسي‌هاي مردم با شادي و موسيقي محلي عاشيقي همراه است.
صنايع دستي مردم روستا عبارتند است از انواع زيراندازهاي قالي، گليم و جاجيم که با طرح‌هاي زيبا توليد و به باراز عرضه مي‌شود. اين نوع دست‌بافت‌ها به دست زنان هنرمند بافته مي‌شوند.
اقليم سرد منطقه سبب بافت انواع جوراب پشمي، شال گردن و کلاه شده تا نيازهاي خانوار را رفع کند. فرش‌هاي بافت اين روستا نقوشي ساده و زيبا دارد.
از انواع غذاهاي محلي روستاي وير مي‌توان به آبگوشت با دوغ، انواع کباب و آش اشاره کرد.
دسترسي: اين روستا از طريق شهر سلطانيه، با جاده‌اي آسفالت و پس از طي 15 کيلومتر قابل دسترسي است.

نویسنده: حسین سلیمی ویری ׀ تاریخ: سه شنبه 27 دی 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

سلاممممممممممم

سفرمون عالی بود و به شدت کیف کردیم از طبیعت خداوند توانا. هر روز صبح میرفتیم به غازا ورزش صبحگاهی میدادیم  تاحالا دنبال غاز کردید خیلی کیف میده همشون گروهی حرکت میکنند وقتی پشتشون میری.

هر روز عصر هم گله ی گوسفندا که از صحرا برمیگشتند ماهم میرفتیم تماشا.

کلیییییییییییییییییییییییییی زردالو از درخت تکوندیم و همونطور که تو جعبه میذاشتیم کلییییییییییی رو هم میخوردیم و بعدش هم همونجا هسته هاش رو میشکوندیم.

کلی هم پرنده دیدیم و لذت بردیم.

از ساده ولی پر تلاش زندگی کردن روستایی ها درس گرفتیم و یه مقدار خیلییییییییییییییی زیادی از طرز ماشینی زندگی کردن خودمون خجالت کشیدیم.

امیدرضا با امیر علی بسیییییییییییییییییییار صمیمی شده بود .امیر علی هم برعکس بچه های شهر کیففففففففففففففففففففففففففف میکرد توی طبیعت.

امیدرضا هم که دیگه نگو بسیییییییییییییییییییییییییییییییار بسیییییییییییییییییییییار زیاد بهش خوش گذشت.سوار خر شد.کبوتر بازی کرد.سعی کرد با الاغه دوست شه.

دنبال نخود سیاه هم رفت بچم.(لپه رو از نخود سیاه میگیرند)

روستای ویر استان زنجان تکه ای از بهشته  

من هم میگم تشکر از اینکه از روستامون تعریف کردید گوارای وجود خوب بودید که خوب دیدید

نویسنده: حسین سلیمی ویری ׀ تاریخ: سه شنبه 27 دی 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

بنایی صخره ای در زنجان، مشهور به معبد داش کسن. شکل گیری این معبد پس از مرگ ارغونشاه، با پشتکار الجای خاتون، خواهر سلطان محمد خدابنده آغاز شد، ولی به پایان نرسید. از نظر نقشه و نقوش تزئینی یکی از با ارزش ترین نمونه های معماری صخره ای در طول تاریخ معماری ایران به شمار می رود. در این معبد نقوشی از هنر چینی به کار رفته است. نقشهای اژدها به طول 5 متر و عرض 5/1 متردر زمره بزرگ ترین نقوش تزئینی این معبد است که در پیچ و خمهای شگفت انگیز خود رموز نهفته ای دارد. دیگر نقوش تزئینی این معبد، طاقچه های بسیار فاخری است که در ضلع شرقی و غربی معبد در کنار نقوش اژدها کنده شده اند. این طاقچه ها با مقرنسهای بسیار زیبایی شکل گرفته که یاد آور استادی هنرمندان سنگ تراش معبد در آن دوره است. همچنین نقوش اسلیمی که در نوع خود ماهرانه تراشیده شده اند با طرحهای بسیار متنوع بیانگر فعالیت هنرمندان مسلمان در پدید آوردن این معبد است. در ساخت این معبد، همواره پیروی از تقارن طولی مد نظر بوده و این تقارن در کلیه بخشهای معبد به چشم می خورد. معبد تاریخی داش کسن از سمت شمال به دشت سلطانیه و بنای تاریخی آرامگاه سلطان محمد خدابنده اشراف دارد. این معبد در کنار شهر قدیم سلطانیه با گنبد رفیع آن، چلبی اوغلو و آرامگاه ملاحسن کاشی، در مجموع محور فرهنگی تاریخی سلطانیه را تشکیل می دهد. این معبد با پلانی چلیپایی همراه با محرابه مهر پرستان به سده های اول و دوم میلادی تعلق دارد. نقش و نگارها و طرح های داخل این غار در دوره های مختلف تاریخی و بیشتر توسط حاکمان وقت و یا نزدیکان آنها صورت گرفته است. معبد باستانی "داش کسن" یا آنچنان که جهانگردان آن رامی شناسند: معبد اژدها؛ در حاشیه روستای "ویر" در حدود 15 کیلومتری شهر تاریخی سلطانیه واقع شده که به نقش دو اژدهای برجسته و چند محراب اسلامی در دو سمت خود و به قرینه یکدیگر مزین است. یکی از دلایل معروف بودن این معبد به دلیل وجود نقش های اژدهای آن است که نمونه های مشابه آن را آنوبانینی در جای دیگری از ایران مشاهده نکرده است. طبق نظر برخی باستان شناسان، قدمت این معبد به قبل از اسلام بازمی گردد که در زمان ایلخانان نقوشی از جمله اژدها بر آن افزوده شده است. مجموعه تاریخی داش کسن مرکب از ایوان ها، نقوش برجسته و محوطه های باستانی است که در جهات مختلف به ویژه نقش حجاری شده اژدها، منحصر به فرد و قابل توجه است. آثار به جای مانده در محل؛ این احتمال را قوت می بخشد که ایلخان مغول "ارغون" پیش از گرایش به دین اسلام، اقدام به ساخت معبدی نموده است. تاثیر و تاثر متقابل ایران و چین بر یکدیگر بیش از هر محل دیگری در این مکان مشهود است .نقش های اسلیمی موجود در این غار که بسیار هنرمندانه تراشیده شده اند نمایانگر دخالت هنرمندان مسلمان در بوجود آوردن نقش های معبد است. در حال حاضر؛ چیز زیادی از این معبد باقی نمانده و تنها سنگ های بزرگ و پراکنده در گوشه و کنار معبد دیده می شود. محدوده معبد اژدها مستطیلی و به ابعاد تقریبی 100 متر در 50 متر است که یک قسمت از آن به واسطه حفاری در تپه ایجاد شده است. معبد در دامنه تپه ای قرار داشته و مشرف به دشتهای وسیع و زیبایی است. راه رسیدن به معبد چندان مناسب نبوده و از روستای ویر به بعد کاملا خاکی و بدون تابلوی راهنما است. از حاشیه روستا تا معبد حدود 5 کیلومتر راه را باید طی نمود در کنار معبد یک کانکس کوچک وجود دارد که نگهبان معبد در آن زندگی می کند.


نقش اژدهای سنگی در داش‌کسن

بنایی صخره ای در زنجان (نزدیک به سلطانیه)، مشهور به معبد داش کسن. شکل گیری این معبد پس از مرگ ارغونشاه، با پشتکار الجای خاتون، خواهر سلطان محمد خدابنده آغاز شد، ولی به پایان نرسید. از نظر نقشه و نقوش تزئینی یکی از با ارزش ترین نمونه های معماری صخره ای در طول تاریخ معماری ایران به شمار می رود. در این معبد نقوشی از هنر چینی به کار رفته است. نقشهای اژدها به طول 5 متر و عرض 5/1 متردر زمره بزرگ ترین نقوش تزئینی این معبد است که در پیچ و خمهای شگفت انگیز خود رموز نهفته ای دارد. دیگر نقوش تزئینی این معبد، طاقچه های بسیار فاخری است که در ضلع شرقی و غربی معبد در کنار نقوش اژدها کنده شده اند. این طاقچه ها با مقرنسهای بسیار زیبایی شکل گرفته که یاد آور استادی هنرمندان سنگ تراش معبد در آن دوره است. همچنین نقوش اسلیمی که در نوع خود ماهرانه تراشیده شده اند با طرحهای بسیار متنوع بیانگر فعالیت هنرمندان مسلمان در پدید آوردن این معبد است. در ساخت این معبد، همواره پیروی از تقارن طولی مد نظر بوده و این تقارن در کلیه بخشهای معبد به چشم می خورد. معبد تاریخی داش کسن از سمت شمال به دشت سلطانیه و بنای تاریخی آرامگاه سلطان محمد خدابنده اشراف دارد. این معبد در کنار شهر قدیم سلطانیه با گنبد رفیع آن، آرامگاه چلبی اوغلو و آرامگاه ملاحسن کاشی، در مجموع محور فرهنگی تاریخی سلطانیه را تشکیل می دهد. راه رسیدن به معبد چندان مناسب نبوده و از روستای ویر به بعد کاملا خاکی و بدون تابلوی راهنما است. از حاشیه روستا تا معبد حدود 5 کیلومتر راه را باید طی نمود که بهتر است یکی از اهالی را به عنوان راهنما با خود همراه داشته باشید؛ تا برای یافتن محل معبد دچار مشکل نشوید. در کنار معبد یک کانکس کوچک وجود دارد که نگهبان معبد در آن زندگی می کند. معبد باستانی "داش کسن" یا آنچنان که جهانگردان آن رامی شناسند: معبد اژدها؛ در حاشیه روستای "ویر" در حدود 15 کیلومتری شهر تاریخی سلطانیه واقع شده که به نقش دو اژدهای برجسته و چند محراب اسلامی در دو سمت خود و به قرینه یکدیگر مزین است. یکی از دلایل معروف بودن این معبد به دلیل وجود نقش های اژدهای آن است که نمونه های مشابه آن را آنوبانینی در جای دیگری از ایران مشاهده نکرده است. طبق نظر برخی باستان شناسان، قدمت این معبد به قبل از اسلام باز می گردد که در زمان ایلخانان نقوشی از جمله اژدها بر آن افزوده شده است.

در حال حاضر؛ چیز زیادی از این معبد باقی نمانده و تنها سنگ های بزرگ و پراکنده در گوشه کنار معبد دیده می شود. محدوده معبد اژدها مستطیلی و به ابعاد تقریبی 100 متر در 50 متر است که یک قسمت از آن به واسطه حفاری در تپه ایجاد شده است. معبد در دامنه تپه ای قرار داشته و مشرف به دشتهای وسیع و زیبایی است. مجموعه تاریخی داش کسن مرکب از ایوان ها، نقوش برجسته و محوطه های باستانی است که در جهات مختلف به ویژه نقش حجاری شده اژدها، منحصر به فرد و قابل توجه است. آثار به جای مانده در محل؛ این احتمال را قوت می بخشد که ایلخان مغول "ارغون" بیش از گرایش به دین اسلام، اقدام به ساخت معبدی نموده است. تاثیر و تاثر متقابل ایران و چین بر یکدیگر بیش از هر محل دیگری در این مکان مشهود است چنانچه تلفیق طرح های اسلیمی و نقش اژدها این موضوع را متذکر می شود.

نویسنده: حسین سلیمی ویری ׀ تاریخ: سه شنبه 27 دی 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

اين‌ روستا از توابع‌ سلطانيه‌ ابهر است‌. كوه‌ كنگ‌ دره‌ در دو كيلومتري‌ جنوب‌ شرقي‌ و كوه‌ ساري‌ داش‌در دو كيلومتري‌ جنوب‌ غربي‌ آن‌ قرار گرفته‌ است‌. آب‌ وهواي‌ روستا سرد و خشك‌ است‌. غار داش‌كسن‌ و مسجدروستا قدمت‌ در خور توجه‌ و ارزش‌ جهانگردي‌ دارند


 

نویسنده: حسین سلیمی ویری ׀ تاریخ: سه شنبه 27 دی 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

ذوالقدر بخشدار سلطانیه در بازدید از راه مواصلاتی روستای تاریخی ویر به معبد زیبای داش کسن که از آثار زیبای تاریخی بخش سلطانیه به حساب می آید یادآور شد : بعد از پیگیریها و اقدامات صورت گرفته در این خصوص به حول و قوه الهی و همت اهالی روستای ویر خصوصا اعضا و رئیس محترم شورای اسلامی و دهیار محترم روستای ویر و نظر مثبت مسئولین محترم استان موفق شدیم تا اعتباری بالغ بر دویست و پنجاه میلیون تومان برای آزاد سازی مسیر ، احداث دو مورد پل و عملیات زیرساز ی برای این پروژه به مسافت چهار هزار و چهار صد متر از محل اعتبارات سازمان میراث ، صنایع دستی و گردشگری استان تامین نماییم که در حال حاضر این طرح توسط شرکت پیمانکاری با جدیت و سرعت خوبی در حال اجرا می باشد .

ذوالقدر بخشدار سلطانیه با اشاره به اهمیت بحث گردشگری و جذب توریست و گردشگر در جهت پیشرفت و رونق اقتصادی خاطر نشان کرد : با توجه به منحصر بفرد بودن اثر تاریخی معبد داش کسن در این اثر همواره مورد توجه توریست و گردشگرانی که به سلطانیه وارد می شوند قرار می گیرد ولی یکی از نیازهای اصلی برای تحقق این امر وجود راه مناسب بود و این مورد آرزوی دیرینه مردم بخش سلطانیه و روستای ویر بود که با لطف خداوند وتلاش مسئولین محترم و پیگیریهای صورت گرفته توسط بخشداری سلطانیه و شورا و دهیار روستای ویر در دولت خدمت گذار جناب آقای دکتر احمدی نژاد به ثمر خواهد نشست .

ذوالقدر در پایان ابراز امیدواری کرد که با پایان یافتن عملیات زیرسازی مقدمات لازم جهت آسفالت این مسیر فراهم گردد تا مردم عزیز و ولایت مدار روستای ویر از ثمرات آن بهره مند گردند و باعث رونق و پیشرفت این روستا و بخش سلطانیه گردد .

در پایان یادآور می شود با احداث این مسیر امکان دسترسی آسان اهالی و کشاورزان روستا به مزارع فراهم گشته و گردشگران و مسافرین نیز از مسیر و سرسبز موجود در مسیر بهره مند خواهند گشت.




نویسنده: حسین سلیمی ویری ׀ تاریخ: سه شنبه 27 دی 1390برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

صفحه قبل 1 ... 9 10 11 12 13 ... 16 صفحه بعد

CopyRight| 2009 , viyarnews.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com